maandag 23 juni 2008

Nieuwsblad Zoetermeer & Stompwijk.









Sinds een tijdje ontvangt iedere Stompwijker naast de onvolprezen weekbladen 'De Dorpsketting', 'Het Krantje' en de 'Leidschendammer' nu ook het 'Nieuwsblad Zoetermeer'. Terecht vind ik. Niet omdat het zo'n geweldig blad is, ik zou dat niet weten, want om nou te zeggen dat ik dat blad altijd nauwkeurig lees, neuh... Dat doe ik trouwens ook niet met 'Het Krantje' en de 'Leidschendammer'. Maar, omdat het een inkijkje oplevert bij de buren. Ik scan die krantjes, of anders gezegd ik lees diagonaal of nog anders ik snel de koppen, gewoon om te kijken of er nog wat te gluren valt.

En zo viel mijn oog op de bijdrage uit 19-6-2008, op blz. 3 met de titel "Commissie toont bezwaren tegen conceptvisie Buytenpark" en de boventitel "Wethouder Emmens op vakantie met huiswerk". Want er waren niet alleen bezwaren, de hele visie is teruggenomen wegens onvoldoende steun voor de in de visie genoemde plannen met het park Buytenpark. En waarom heb ik deze bijdrage nu wel geheel gelezen?

Omdat half Stompwijk tegen dat park aankijkt. Een park met 'bergen', met leuke wandel- en bikemogelijkheden en SnowWorld. En dat ziet er toch fantastisch uit? Ooit werd eens toegezegd dat die skihelling aan het zicht zou worden onttrokken door groen, erg hoge bomen en struiken dus. Maar hoe je het ook wendt of keert, ik zie dat foeilelijke ding zo tussen de huizen en tuinen door overal weer opduiken. Niks groen dus, sterker nog, als het aan SnowWorld ligt nog wat extra horizonvervuiling, want er moet een vierde baan komen. Het lijkt verdorie Schiphol wel! Maar goed, dat plan is voorlopig van tafel, maar vast niet onder het tapijt geveegd.

Want hoe gaat dat? De tekeningen en schetsen gaan een eigen leven leiden en zullen ongetwijfeld weer opduiken in zogenaamde alternatieven. Zo zou SnowWorld bijvoorbeeld zonder meer akkoord kunnen gaan met de uitbreiding van de begraafplaats/crematorium in ruil voor toestemming die vierde landsingsbaan (er zijn varianten bekeken met zelfs een lengte van 550 meter) aan te mogen leggen. Het is een denkbaar scenario, geen bestaand, zeg ik maar even voor de duidelijkheid.

In het artikel stond ook dat Simone Diegenbach, landschapsarchitect, een presentatie hield over het park. Die presentatie zou ook op de site van Zoetermeer staan. Dus onmiddellijk even een bezoekje gebracht aan www.zoetermeer.nl en me vervolgens suf gezocht naar die presentatie, ik ben toch, jandulleme, Google niet. Google gaf mij namelijk wel de url: www.zoetermeer.nl/buytenpark/visie_buytenpark_concept.pdf, een prachtig document met mooie kleurige plaatjes van het park, maar wel bijna 50 bladzijden lang! Dat moet een hele zit voor de commissievergadering zijn geweest!

En in die presentatie de eerder genoemde tekeningen en schetsen: Ik geef er hier twee, op het gevaar af dat Mw. Diegenbach mij terugfluit, want ik heb ze uit het PDF document gevist.

Als de heer Emmens op vakantie is en de plannen uit zijn reiskoffer opdiept en misschien ook nog kijkt naar de op een beveiligde USB stick geplaatste pdf-file van Mw. Diegenbach, hoop ik dat hij ook aan de belendende woongebieden denkt die buiten de Zoetermeerse gemeentegrenzen liggen. Een hoop die waarschijnlijk tevergeefs is.

Geen opmerkingen: