donderdag 2 oktober 2008

Geschiedenis

Bij het woord 'geschiedenis' denk ik altijd aan een periode of gebeurtenis van lang, lang geleden. In ieder geval iets van voor 1955, mijn geboortejaar. Zo redenerend is dat wat in 1972 gebeurde ook geschiedenis voor iemand die na 1972 is geboren. Toch mag de conclusie niet zijn dat een vroegere gebeurtenis voor de een geschiedenis is en voor de ander niet.

Dat wat beschreven is in een rapportage uit 1972 met de welluidende titel "De sociaal-kulturele kenmerken van de woonkern STOMPWIJK in de gemeente Leidschendam" is dus (deels) geschiedenis. Niet alles, want "sociaal-kulturele kenmerken" zegt dus niet alles over geschiedenis. Het biedt slechts aanknopingspunten voor een historische beschrijving.

En dat laatste is nu juist zo leuk aan dit rapport. Stukjes geschiedenis die ik kan staven! Ruim 35 jaar geleden geschreven en dat wat geschreven is, is herkenbaar want je doet als bewoner van het toenmalige Stomwijk mee in dit rapport.

In de navolgende bijdragen zal ik de meest in het oog springende zaken uit dit rapport noemen en bespreken. Ik kijk er nu al naar uit!

Voor diegenen die een verantwoorde bibliografische beschrijving willen, hier is tie:

De sociaalkulturele kenmerken van de woonkern Stompwijk in de gemeente Leidschendam /H.M. Zaalberg . - Den Haag, 1972. - 84 p. : ill. ; 29 cm. - (Provinciaal opbouworgaan / Stichting voor Maatschappelijk opbouwwerk in Zuid-Holland, Den Haag ; 40)

Het rapport wordt bewaard in de bibliotheek van de Erasmus Universiteit. En ik mag aannemen ook in het documentatiecentrum van de gemeente Leidschendam - Voorburg?

Geen opmerkingen: